- Lavt marktrykk
- Boggiløft fremme og bak
- Kraftfull maskin i lite skal
- 5 ulike aggregat
- Comfort Line
ROTTNE H11D i 6- respektive 8-hjuls utgave, er en ledd hogstmaskin for både tynning og slutthogst. Kraftig motor, hydrostatisk girkasse og midtledd i midten gir ROTTNE H11D utmerkede terrengegenskaper og presis sporing.
Hogstmaskinens førerhus har suveren førerhuskomfort og fantastisk sikt over arbeidsområdet. Utjevningshytta med innebygd førerhusoppheng , Comfort Line, er svingbart ± 90º og følger automatisk kranens svingradius, men kan også styres med en separat joystick.
Boggiløft gjør ROTTNE H11D ekstra fleksibel – for eksempel i trange passasjer, vått eller bratt terreng og ved forflytning mellom fellende gjenstander når det brukes kjetting.
KJØREGENSKAPER – utover det vanlige
Den leddstyrte hogstmaskinen ROTTNE H11 arbeider mykt og følsomt og er suveren i bratt terreng og sumpete jord. Med brede bånd blir marktrykket svært lavt.
Den hydrostatiske transmisjonen med tre girkasser arbeider med høy trekkraft og gir ROTTNE H11D ekstra gode kjøreegenskaper. Med 8WD og individuell boggiløft på begge aksler, er dette ytterligere forbedret med en ekstremt liten svingradius.
KRAN – med store muligheter
Kranen RC 185 er spesielt tilpasses og utviklet for ROTTNE H11-serien.
RC185 er en parallellkran som har et meget sterkt svingfundament med tiltfunksjon og ekstremt høyt dreiemoment. Kranarmarmene er tilgjengelige i to utførelser avhengig av enhetsstørrelse. I standardversjonen med enkeltteleskop er rekkevidden hele 10,3 meter og med mindre enhet og dobbeltteleskop er rekkevidden 11,3 meter. Produktiv og kraftig!
FØRERHUS – med komfort i fokus
Moderne hogstmaskin-førerhus med førerkomfort i luksusklassen
- Store vindusflater gir svært god sikt – også oppover
- Lavt støynivå – roligere enn i en ny personbil
- Comfort Line
- Programmerbare knapper
- Samme førerhus for alle hogstmaskiner
Stort og behagelig førerhus
Den romslige og komfortable førerhuset med store vinduer gir føreren fri sikt over hele arbeidsområdet. Det ergonomisk utformede førersetet har en godt sammensatt instrumentering på siden og foran førersetet, som er luftfjæret og utstyrt med Airvent. De justerbare armlenene har spakpaneler med funksjonstastene som brukes jevnlig til sammenfelling og reprosessering. Skuffer og oppbevaringsplasser for daglig arbeid samt et effektivt ACC-klimaanlegg gir sjåføren en komfortabel arbeidsdag.
Comfort Line – originalen siden 2007
Det unike førerhusfjæringssystemet Comfort Line reduserer støt og slag og gjør kranarbeidet og kjøring i terreng mye jevnere. Comfort Line er i først og fremst utviklet for Rottne lastbærere, men finnes også i en versjon for hogstmaskiner. Rottne introduserte Comfort Line tilbake i 2007 og det er dermed et velprøvd system. Siden starten har Comfort Line utviklet med blant annet forbedret programvare, mer robust konstruksjon og mer presis posisjonering.
Roligere enn i en ny personbil
Støynivået er lavt – i Rottne førerhus er det faktisk mer stillegående enn i en ny bil. Rottne førerhus oppfyller – med god margin – de ergonomiske retningslinjene som finnes for skogsmaskiner.
Samme førerhusmodell for alle skogsmaskin modellene
Rottne har ett førerhus for alle hogstmaskinene. Førerhusinteriør, el-sentral, datautstyr og kontrollfunksjoner vil dermed være identiske, noe som er en stor fordel for sjåfører som bytter mellom ulike Rottne skogsmaskiner.
SERVICEVENNLIG – letter hverdagen
For alle ROTTNE-maskiner er servicevennlighet en viktig faktor i utviklingsarbeidet.
For alle ROTTNE skogsmaskiner er servicetilgjengeligheten en viktig faktor i utviklingsarbeidet. Det skall være enkelt og praktisk å utføre vedlikehold, service og reparasjon.
Hele baksiden av hogstmaskinen med motor og girkasse kan raskt åpnes opp for inspeksjon og service. De hengslede bukplatene letter servicearbeidet, men gjør også hele den bakre delen svært enkel å holde ren.
Vakuumpumpe for hydraulikksystemet reduserer oljesøl ved f.eks. slangebytte. Elektriske pumper for diesel og hydraulikkolje forenkler fyllingen. Det elektriske kontrollpanelet med sikringer, releer og datamaskiner er lett tilgjengelig og oversiktlig når høyre førerhusdør åpnes. Feilsøking av det elektriske systemet kan i stor grad gjøres via maskin styringssystemets betjeningsskjerm.
ROTTNE H11D har en stund vært utstyrt med slangekoblinger som har både tetningskjegle og o-ring for å minimere risikoen for lekkasje.
ROTTNE FORESTER – den nye generasjonen monteringsdata
ROTTNE Forester er et kraftig og fleksibelt beslagssystem med flere fordeler
- Kraftig datamaskin
- Stor berøringsskjerm
- Mange innstillingsmuligheter
- Programmerbare knapper/taster
- Stanford 2010-standard
ROTTNE Forester er et raskt og brukervennlig beslagssystem som er felles for alle Rottne hogstmaskiner. En stor og oversiktlig berøringsskjerm (felles for Forester og D5) viser informasjon på en oversiktlig måte og gjør det enkelt å gjøre ulike innstillinger.
Beslaget er optimalisert med verdibeslag H70* eller med enklere prioritert beslag (H60) **. EthercCat-teknologi gjør at all beregning av beslaget har kunnet flyttes fra aggregatet til et beskyttet sted i førerhuset – noe som også gjør beregningen raskere.
Rottne Forester er bygget etter standarden Stanford 2010, som betyr fremtidig sikkerhet for bedre kommunikasjon og synkronisering mellom ulike enheter i skogbruket. Programvaren håndterer også automatisk rapportering med standard PFD-filer.
Med Rottne Forester er det mulig å velge knappeinnstillinger som passer din kjørestil. En svært fleksibel løsning dersom du ikke er vant til en Rottne skogsmaskin eller foretrekker andre knappeinnstillinger enn Rottne forhåndsinnstillinger.
Rottne Forester gjør det enkelt å automatisk motta digitale rapporter direkte til kontoret, for eksempel på slutten av oppdraget. Det går også fiNt å skrive dem ut med en skriver plassert i taket på førerhuset eller kopiere dem via USB.
*H70 (Verditilpasning)
Beregning av treet gjøres av hogstmaskinen og datamaskinen tar ut maskverdien for skogeieren.
**H60 (Prioritert tilpasning)
Enklere overnattingstype hvor sjåføren selv programmerer lengder/dimensjoner i prioritert rekkefølge.
ROTTNE XPARTS – spar tid, penger og miljø
Rottne Xparts – vårt unike reservedelserstatningssystem – hjelper deg med å forkorte eller unngå nedetid
- Forkorte eller unngå nedetid
- Lav reparasjonskostnad, i gjennomsnitt 60 % av nypris
- Lengre garanti enn for nye deler
- Raske leveranser
Noen gagner rammer uflaksen. Ting bryter sammen. På det verst tenkelige tidspunktet. Men med Rottne reservedelserstatningssystem – Rottne Xparts – er du raskt i gang igjen. Utskiftningssystemet er også en god måte å minimere stopp ved gjøre forebyggende utskiftninger av deler før de går i stykker.
Med Rottne Xparts slipper du å vente på at reparasjonen skal utføres, men kan i stedet umiddelbart bestille en erstatningskomponent fra din forhandler, installere den i stedet for den defekte enheten og raskt få skogsmaskinen i gang igjen. Den defekte komponenten sendes deretter til Rottne for reparasjon.
Kort sammenfattet fungerer det slik:
- Du bestiller en reservedel hos Rottne. Det sendes om nødvendig med ekspress.
- Du vil returnere den ødelagte/erstattede delen til Rottne innen 30 dager.
- Rottne reparerer den ødelagte delen. Kostanden blir regulert.
Du sparer penger
Du bytter en del av din Rottne skogsmaskin og erstatter den med en reservedel. Du sender da den defekte delen til Rottne og betaler kun selve reparasjonskostnaden for den. Det blir aldri mer enn 90 prosent av nyprisen og i snitt ender den på 60 prosent av nyprisen.
Du får en bedre garanti enn på den tilsvarende nye delen
Siden Rottne selv reparer den defekte delen selv, kan de gi dobbelt garanti i forhold til en ny del, altså ett år eller 2 000 timer (det som kommer først) i motsetning til en ny del som har 6 måneder eller 1 000 timer.
Du bidrar til å redusere miljøbelastningen
I stedet for å kasten en defekt enhet, reparerer Rottne den til ny stand. Dette reduserer miljøbelastningen og du kan med god samvittighet også bytte enheter du vet begynner å prestere dårligere i forebyggende formål for å øke den tekniske utnyttelsesgraden.
Rottne Xparts inkluderer:
- Kran: pumper & rotatorer
- Kontroll- og målesystem: datamaskiner & spaker
- Hydraulikk: pumper
- Aggregat: sag- & hjulmotorer
- Transmisjon: pumper, motorer, hjulmotorer, differensial, boggigirkasser, navreduksjon, girkasser og distribusjonsbokser
- Øvrig: Motorvarmer
UTVIDE SERVICEINTERVALLER – minimerer stillstand
Spar penger og øk den tekniske utnyttelsesgraden (TU) med utvidet serviceintervall.
- Lavere servicekostnader
- Mer produksjonstid
- Oppdatert maskin
- Forebyggende service
- Økt grad av teknisk utnyttelsesgrad (TU)
Med Rottne utvidede serviceintervaller sparer du mye penger ettersom tjenesten blir billigere og nedetiden for service reduseres – skogsmaskinene kan da i stedet produsere og dermed øke den tekniske utnyttelsesgraden (TU).
Forlengede serviceintervaller betyr service med 750 timers intervaller i stedet for 500 timer – og gjelder alle modeller med FT4- eller Stage V-motor*. Forlengede serviceintervaller krever service hos ROTTNEs autoriserte serviceverksteder for at avtaler og garantier skal gjelde.
For i tillegg til de rene kostnadsbesparelsene, kan du også inkludere rundt 86 timers tid som skogsmaskinen kan produsere i stedet for å stå stille for service. I tillegg har du en autorisert og utdannet mekaniker som tar vare på skogsmaskinen din og fortløpende sørger for at den har de siste oppdateringene fra fabrikken.
* Opp til 1500 t er det service i henhold til intervallene 100, 500, 1000 og 1500 t. Deretter hver 750:e driftstime, dvs. 2250, 3000 h og så videre.
POWER TECH PLUS – miljømotor
ROTTNE H11D har en kraftig Stage V dieselmotor, som med god marginal oppfyller gjeldende utslippskrav for dagens dieselmotorer.
+ Forbedret drivstoffeffektivitet, kraft og dreiemoment
+ Lavt AdBlue forbruk: kun 2–3% innblanding
+ Kan kjøres med både diesel og HVO
Rottne John Deere-motorer bruker teknologi for kjølt eksosgassresirkulering (EGR-system) og turbokompressor med variabelt ladelufttrykk (VGT). Dette resulterer i høyt dreiemoment selv ved lave hastigheter, raskere respons ved belastning, lavt drivstofforbruk og lave utslippsnivåer.
Rottne har finjustert og forbedret mange detaljer, som drivstoffeffektivitet og optimalisering av kaldstartanordningen, motorrespons, ekstra kraft og økt dreiemoment både ved topplast og lavt turtall.